Kampanjuppföljning i Google Analytics med UTM-länkar

Google Analytics är generellt sett rätt bra på att kategorisera var dina besökare kommer ifrån. Men ibland behöver de lite hjälp på traven, och i vissa fall vill vi kunna vara ännu mer specifik med precis vilken länk som klickades eller vilken kampanj det gällde.

Områden där Google Analytics ibland behöver lite hjälp på traven för att kategorisera trafikkällan:

* Trafik från ex. facebook där vi vill särskilja huruvida trafiken är ”vanlig” social media-trafik eller från betalda annonser.

* Mejlutskick – Här har google inte alltid möjlighet att avgöra om besökarna kommer från ett mejl eller ej. Ofta hamnar då denna trafik under Referral istället för Email.

Är man konsekvent med sina länkar kan man även skapa sig en sammanslagen bild av hur väl en specifik kampanj fungerat från alla olika medier. ”Hur många besökare/vilken försäljning fick vi från kampanj X sammanlagt från alla våra sociala medier och utskick?”

Kommer ni på fler tillfällen då det är bra att använda kampanjlänkar? Skriv i kommentarerna nedan!

#googleanalytics#marketing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *